Ting som blir revet ned eller bygget opp, I
2022
Gesso, pigment på lerret og kryssfinér
200  x 120 cm

En fjerdedel
2022
Relieffmaleri, pigment på kryssfinér
65 x 55 cm

Det skarpe lyset som fremhever detaljene
2022
Maleriinstallasjon, gesso, pigment på lerret, blindrammer, kryssfinér og tresnittplate

Post it
2021
Gesso og pigment på lerret
170 x 130 cm

Det som står ved siden av, I og II
2022
Gesso og pigment på lerret
130  x 110 cm x 2

Hjørnet på en slett vegg II og III
2021
Gesso og pigment på lerret
130  x 110 cm

Hjørnet på en slett vegg I
2021
Gesso og pigment på lerret
130  x 110 cm

Atelierbesøk #1 Observasjon, 2022, felles tekstverk
Tekst på papir og lekter
Ca. 0,45 x 60 m

Atelierbesøk #1 Observasjon, 2022, felles tekstverk
Detalj
Ca. 0,45 x 60 m

«Lytting og sidespor. Atelierbesøk» 2022, Ølhallene på Tou
Foto: Erik Sæter Jørgensen

Utgangspunkt for utstillingen var en lesesirkel på Tou Atelierhus. Lesesirkelen utviklet seg til atelierbesøk som igjen ble til en gruppeutstilling. I løpet av et år har kunstnerne brukt ulike tilnærminger til atelierbesøk. De har utforsket kunstneriske metoder, inspirasjonskilder og lagt frem de første skissene til utstillingen. Parallelt har kunstnerne arbeidet med sine individuelle prosjekter. En fanzine som ble lansert under utstillingen består av tekster basert på samtalene fra atelierbesøkene og en tekst av Ragnhild Aamås.

Utstillingen besto også av et monumentalt tekstarbeid produsert i felleskap. Dette arbeidet var basert på det første atelierbesøket der temaet var observasjon. En referanse for utformingen av tekstarbeidet var konseptkunstneren Joseph Kosuths “Text/Context” 1977-1979. Kunstnerne ble inspirert av Kosuth når det gjelder hvordan meningen med et kunstverk skifter når det kommer i nye sammenhenger.

Kunstnere: Helene Espedal-Selvåg, Christine Hansen, Tove Kommedal, Kristin Velle-George og Mona Orstad Hansen

Utstillingen ble støttet av:
Kulturrådet Norsk Kulturfond, Stavanger Kommune, Rogaland Fylkeskommune, Kunstsentrene i Norge (KiN), Tou Official.